Nem szívesen jönnek vissza az irodába az alkalmazottak, de kell-e nekik egyáltalán? Szükséges a vezetőket felkészíteni arra, hogy hibrid módon irányítsanak? Mi a HR jövője: legfontosabb funkcióvá növi ki magát, a gig economy részévé válik, vagy elnyeli a mesterséges intelligencia? Ezekre a HR-vezető szemmel különösen fontos kérdésekre adott választ Végh József, a K&H Csoport HR igazgatója a HRTV műsorán.
A HRTV őszi évadában rendre felbukkannak érdekes témák és még érdekesebb szakértők. A következő adás vendége Végh József, a K&H Csoport HR igazgatója. Amellett, hogy számos kulisszatitkot fed fel a náluk alkalmazott HR-megoldásokból, az aktuális HR-vezető dilemmákat is rendre boncolgatja.
4 évet ugrottunk előre, ne akarjunk visszatáncolni!
A koronavírushoz való alkalmazkodás egy teljesen új kihívást teremtett a HR-vezető pozícióban dolgozók előtt. Először azt kellett megoldani, hogy amilyen munkakörben lehetséges, a távoli munkavégzéshez szükséges eszközök biztosítottak legyenek. Ennek feltétele volt, hogy az előkészületi vagy már folyamatban lévő digitalizációs, robotizált, automatizációs és mesterséges intelligencián alapuló fejlesztések minél hamarabb működőképessé váljanak. A legtöbb vállalat megugrotta a kihívást, a trendeket szemlélve 3-4 évvel gyorsította fel a fejlődést a vírus. Eközben az emberek megtanulták az új munkavégzést, alkalmazkodtak a változásokhoz. Mostanra nem várható el tőlük, hogy újra visszaüljenek az irodába, mintha mi sem történt volna.
Végh József úgy gondolja, jelen helyzetben minden munkáltatónak át kell gondolnia, hogy milyen arányban, milyen szerepet szán a távoli munkavégzésnek. Mára adottság, hogy nem a „régit” kell visszaállítani, hanem a dolgozók igényeinek megfelelve kialakítani a hibrid munkavégzés keretrendszerét.
A spontaneitás hiánya és a hibrid megbeszélések jelentenek problémát
Az emberek irodába való részleges visszatértének a legnagyobb kihívása a hibrid vállalati működés. Vezetőként az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a csoportos megbeszélések, értekezletek vagy ötletbörzék is hibriden zajlanak. Azaz a dolgozók egy része home office-ban, a másik része bentről dolgozik, így jön létre a hibrid megbeszélés. A vezetőknek képessé kell válniuk arra, hogy a távolról becsatlakozó dolgozók aktivitásait ösztönözzék, véli Végh József. Ez a vezetők részéről több energiabefektetést igényel, mint ami eddig megszokott volt a számukra. A HR egyik legfontosabb jelenlegi kihívását jelenti, hogy felkészítse erre a céges vezetőket.
Ugyancsak gondot okoz, hogy a spontaneitás elvész akkor, ha nincsenek jelen egy helyen a munkavállalók. Végh József példának azt a jelenséget hozza fel, amikor egy open office-ban ülő kollégák beszélgetésébe többen becsatlakoznak. Ilyenkor véleményt fogalmazhatnak, fejleményt oszthatnak meg, esetleg új ötleteket hozhatnak. Mivel erre otthonról nincs lehetőség, a spontaneitás hiánya sokrétű problémát jelenthet, akár a céges fejlődés motorja veszhet oda. Egy felelős HR-vezető kiemelten foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy ezt a hatást miképp lehet ellensúlyozni.
Frontvonalba került a HR? HR-vezető vélemény a HRTV-n
Végh Józsefnek markáns véleménye van arról, hogy a HR mint funkció legyűrheti-e a pénzügyet szervezeten belül. Ahogyan arról is, hogy milyen szerepe van a digitális megoldásoknak a HR eszköztárában.