A beszédtechnika az a kiegészítő szakértelem, amely bármely másik szakértelem értékét megnöveli.
A teljesítmény jelentősége
A hálózatkutató Barabási Albert-László „Képlet” című könyvében azt állítja, hogy a siker nem a teljesítménytől függ, hanem attól, hogy a teljesítmény mit jelent a környezet számára. A történelem legjobb vadászpilótáját szinte senki nem ismeri, a nála jelentősen gyengébb teljesítményt elérő Vörös Báróból legenda lett. Ez utóbbi esetében valami más is jelen volt még, ami miatt az ő nevét kapták fel.
Egy kiváló szakember, akinek a tudása megkérdőjelezhetetlen, akinek a teljesítménye kiemelkedő, aki fantasztikus eredményeket ért el, valamilyen mértékben biztosan sikeres lesz, de az igazi nagy sikert olyan valaki fogja elérni, aki a környezet számára is érdekes. Ha a legjobb szakember előadásán mindenki elalszik, ha a meetingen mindenki elalszik, míg a másik szakember mindenkit magával ragad, akkor ő lesz a sikeresebb.
Mi a beszédtechnika?
A beszédtechnika magában foglalja a tartalmat és a formát: mit mondjunk és hogyan mondjuk. Mindkettő függ a szituáció jellegétől, céljától, a kommunikáló erősségeitől, gyengeségeitől, a beszéd időtartamától és a felkészüléstől. Sőt, bizonyos esetekben a rendelkezésre álló technikai eszközöktől is.
A beszéd céljának meghatározása nem mindig olyan magától értetődő, gyakran nincs kellően átgondolva, van, hogy érzelmek állnak annak útjában, hogy a célt világosan megfogalmazzuk. Ha azonban végre kitisztult, hogy mit akarunk kihozni a beszédből, a többi már egyszerűbb lesz. A beszéd felépítése, annak folyamata, az érvek, azok időzítése szintén a beszédtechnika alá tartozik.
Mire tudjuk felhasználni?
A HRTV-n debütáló „Miért fontos a kommunikáció és mit csinál egy Beszéd-Coach?” című interjúban Bincze Beáta elmondta, hogy a beszédtechnika felhasználási köre elképesztően széles.
Egy konferencián tartott előadás magától értetődően sorolódik ide, de egy meetingen lezajló előadás, egy prezentáció, egy bemutatkozás, egy ünnepi jókívánság szintén a beszédtechnika területe, és ez az a pont, ahol igazán elkezdjük átlátni ennek a jelentőségét.
A személyes és szakmai sikerünk szempontjából a beszédtechnika meghatározó, akár munkavállalók, akár vállalkozók vagyunk. A személyes brandépítés, az énmárka szerves része az, ahogyan kommunikálunk.